Küsitlus

2004 aprill-juuni

 


Kust saate infot Eestis ilmuvate raamatute kohta?


 


Allan Martinson,


AS Microlink juhatuse esimees


 


Eestis ilmuvate raamatute kohta saan infot üldjuhul regulaarsetel visiitidel raamatupoodi. Mõnikord vaatan ka ajalehtedest uute raamatute lühitutvustusi, kuid vaevalt et mul sealt midagi nüüd nii silma jääb, et kohe tormaks ostma. Ostuotsused tekivad ikka raamatupoes.


Mõni aasta tagasi kasutasin regulaarselt ka interneti-raamatukaubamaju, kuid Eesti omad ei suutnud kunagi tõusta Amazoni tasemele, millest on kahju. Heameelega näeksin ka Eesti raamatute kohta käivat veebisaiti, kust ma saaks lugeda arvustusi, saada soovitusi, lugeda isegi väljavõtteid sisust. Paraku on see ilmselt liiga suur investeering liiga väikse turu jaoks.


 


Karl Martin Sinijärv,


literaat


 


Kõige etem inf on ikka see, mis hea sõber ütleb. Vahel ütleb mõne jama raamatu kohta hästi, vahel mõne hää asja kohta kriitiliselt. Aga keda see kotib?


Ma loen neid kirjastuste tutvustusi ka. Neid võib lugema jäädagi. Sääl on junne taevalikuks kiidetud ja hüvi asju pooleldi maha vaikitud.


Sõprade soovitus on joonest kõige parem. Siis ma vähemalt tean, et inimene on raamatut lugenud. Mitte et iga raamatut peaks lugema, mõni kannatab kohe ja kaheteist lehekülje põhjal ütelda, et: mkmm. A vat neid, mida soovitada, neid tuleb pikemalt lugeda. Ja Tänapäeva taadid õnneks sula saasta avaldada ei võta. Ma ikka loen neid raamatuid. Küsige mõne kohta? Mina mutku vastaks.


 


Aive Alamaa,


Tallinna Keskraamatukogu töötlusosakonna pearaamatukoguhoidja


 


Meie raamatukogu saab ilmunud raamatutest näidiseksemplari, sest igal nädalal haruraamatukogude ja osakondade juhatajad valivad uusi raamatuid. See, et kirjastused ja hulgifirmad toovad meile näidised, on meie eelis, sest enamus nendest firmadest asuvad ju Tallinnas.


Peale selle tutvun uudiskirjandusega ka interneti vahendusel. Vaatan kirjastuste ja hulgifirmade kodulehekülgi. Apollost saan infot nii nende kodulehelt kui sooduspakkumistest. Raamatuvaramu kodulehelt näen seda, mis nendel on uut ja kohapeale saadetud näidiste järgi teeme tellimuse. Raamatutrükikoda saadab samuti pakkumisi ja käime ise nende juures raamatutega tutvumas. Tutvun ka kirjastuste teemaplaanide ja ajalehtedega. Loomulikult annavad infot üleriigilised ajalehed ja ajakirjad. OÜ Teek saadab tellimislehti, kus kirjas väikestes kirjastustes ilmuv ja eraisikute poolt väljaantav. Antud hetkel on infot piisavalt, aga alati võiks rohkem olla ja seda just ametkondlike väljaannete puhul.


 


Mall Kaevats,


kultuuriministeeriumi kirjandusnõunik


 


Kõigis ajalehtedes on praegu raamatuid tutvustavad rubriigid, kus leiavad kajastamist enam-vähem kõik raamatud, mis meil ilmuvad. Kahjuks on need tutvustused enamasti üsna ilmetud ja isikupäratud. Huvitavamad vahest ainult ajalehe Aktivist Ahto Mulla mürgised ja mahlased iseloomustused ning mõnikord ka Sirbi raamatututvustused.


Rohkem teavet raamatute kohta tahaks näha raamatukauplustes. Siin võiksid ka kirjastused ise olla aktiivsemad oma info pakkumisega.


Eesti uue ilukirjanduse tutvustamisel on ajakirjandus võrdlemisi kitsa vaatega, kajastades vaid teatud skandaalimaigulisi teoseid ja autoreid (Kender, Kõusaar). Mõnikord ka mõnda teist K-tähega algavat kirjanikku, kes mingitel põhjustel kuulub eesti ajakirjaniku kirjanduslikku K-komandosse (Kivirähk, Kross; K-komando on Jan Kausilt laenatud termin). Aga näiteks Aare Rubeni mitu nädalat tagasi ilmunud uus huvitav romaan ühe Liivimaa noormehe rännakutest 15. sajandi alguse Euroopas ei ole veel meie igapäevaajakirjanduse vaatevälja jõudnud. Samuti kajastavad ajalehed aruharva häid luuleraamatuid ja väärtkirjanduse tõlkeid.


Nii et raamatutvustusi lugedes ja raamatulettidel raamatuid uurides peab inimene, ostja olema ikka kõigepealt ise kompetentne. See on muidugi ka loomulik, sest igaüks teab ise, mis teda huvitab, mida ta vajab. Siiski oleks kena, kui nii kirjastused, raamatukauplused kui ka ajakirjandus rohkem, sisulisemalt ja huvitavamalt tutvustaksid seda, millised väärtteosed meil on ilmunud. Neid ilmub ju palju!


 


Kersti Riismaa,


Postimehe Raamatuäri juhataja


 


Edulised kirjastused saadavad järjepidevalt infot meili teel, helistavad või on neil paberkandjal nn teataja. Suurtest kirjastustest ja ladudest tellime kaupa pidevalt, seega saame ka infot pidevalt, küsimus on pigem üht raamatut aastas üllitavates üksiküritajates.


Ajalehtede raamatututvustused loen nii ehk nii kohe hommikul läbi juba kas või sellepärast, et olla teadlik, mida tullakse päeval küsima. Uut minu jaoks seal tavaliselt enam pole, iseasi, kas kõik sellest on juba müügile jõudnud. Probleemi näen sellistes juhtumites, kui reklaami hakatakse tegema nädal-paar enne raamatu ilmumist. Kohe saabuvad poodi potentsiaalsed ostjad ja lahkuvad pettunult. Kui siis raamat nädala või kuu pärast müüki jõuab, on pooltel küsijatel see ammugi meelest.


Tähtis osa raamatu reklaamimisel on muidugi televisioonil, aga see on ikkagi kliendi, mitte raamatumüüja info hankimise aluseks. Samas on just televisiooni puhul sagedased sellised juhtumid, kui näidatakse veel ilmumata raamatu kaanepilti ja kolme tunni pärast nõuab täie teadmisega klient pastelsetes toonides kaantega inimsuhteid lahkava naiskirjaniku väärtteost, sest seda ju näidati!


Minu jaoks huvitav lugemine on ka Sirbis ilmuv Kultuurkapitali toetuste saajate nimekiri, kus teatud kavatsused ja plaanid mõnd teksti raamatuna näha mind nii ostja kui müüjana seda kirjastajalt ikka ja jälle küsima panevad.


 


Mele Pesti,


Eesti Ekspressi raamatukülje toimetaja


 


Olen tavalugejast veidi eelistatud seisus, sest olen palunud kõigil kirjastustel saata mulle otse meilile informatsiooni kõigi uute raamatute kohta, mis neil ilmuvad.


Ometi sellest alati ei piisa, siis käin põhilised raamatupoed üle ja vaatan, mida uut seal paistab. Lisaks kiikan aeg-ajalt Apollo veebileheküljele, sest mõnikord jõuab info sinna varem kui konkreetne raamat poodidesse. Lisaks leidub ikka mõni heatahtlik informaator, kes annab teada ka äärealadel ilmunud uudisteostest, mille kohta massiteabevahenditesse alati info ei jõua.


Usun, et üldiselt on huvilistele reklaaminfot saadaval üsna piisavalt, küsimus on pigem selles, kui palju ühest reklaamisuunitlusega lühitekstist ikka infot kätte saab. Ülevaate saamiseks ja ostuotsuse tegemiseks tihti mitte piisavalt.


 


Urmas Paet,


kultuuriminister


 


Eestis ilmuvate raamatute kohta saan teavet peamiselt lehtede raamatututvustustest ning raamatukauplusi külastades.


Lehtede raamatututvustuste puhul jääb aeg-ajalt puudu ammendavast ülevaatlikkusest kõige ilmunu kohta ning ka teost tutvustavad tekstid on kohati liiga napid, et võimalikku ostuotsust teha. Aga üldpildi ilmuvast siiski saab.